
Gratulerer med sportskamera!
Under finner du praktisk informasjon som gjelder for klubber innen innendørsidrettene basketball, ishockey, volleyball, innebandy og håndball. Innholdet er basert på vanlige spørsmål vi har fått tidligere. Det kan være en del informasjon, men vi håper du tar deg et par minutter til å lese gjennom – det er nyttig og viktig. Del gjerne linken med andre i klubbens ledelse som også kan ha nytte av dette, som arrangementsansvarlige og trenere for ulike lag.
Kontaktperson hos klubb
Våre produksjonsledere og vårt monitoreringsteam har ansvaret for å følge opp baner som av ulike årsaker får tekniske problemer med kamera, da ved å forsøke å ringe noen som kan bistå med feilsøking / restarter på arena før kamp.
Dette skjer primært på dagtid og ukedager, men det kan også en sjelden gang oppstå behov for å kontakte noen som kan bistå i hall på kveld og helg. Man behøver ikke teknisk innsikt for å bistå med dette, vi gir god veiledning under feilsøkingen.
Klikk på knappen under og send navn, epost og nummer til riktig kontaktperson(er) som svar på at du lest informasjonen.

Slik planlegges kamper på MyGame
Vårt videoavviklingssystem er 100% integrert med idrettens system for kampplanlegging og administrering, TurneringsAdmin.
Det betyr i praksis at bare kamper som er berammet på baneflater vi dekker med våre kameraer blir planlagt sendt i tjenesten.
Det er ikke mulig å aktivere kameraet i hallen manuelt. Når kameraet er konfigurert, kalibrert og sendeklart, så skrur vi på import av kamper fra TurneringsAdmin. Men merk, det er en del kriterier som må oppfylles før en kamp til slutt blir sendt:
Forbundets opprettelse av turneringer og kamper
Det er de ulike forbundene sine turneringsadministratorer som godkjenner en turnering for strømming eller ikke. Det gjør de ved å sette en egen status på turneringen som «Klarert for strømming». Kampene som tilhører en klarert turnering arver da automatisk denne klareringen også.
Denne klareringen setter de på i henhold til forbundets til enhver tid gjeldende retningslinjer for strømming.
Les mer om de ulike forbunden sine streamingregler her:
For nasjonale serier gjøres dette sentralt, og for regionale serier så er det regionenes turneringsadministratorer som håndterer dette.
Reservasjoner
Selv om en turnering er klarert for strømming av forbundet, og turneringen er tillatt i henhold til halleiers bestemmelser samt kommunale tillatelser, så kan det fortsatt hende at noen kamper ikke blir sendt.
Det er flere varianter av reservasjonsmuligheter:
- Lagreservasjon: Et lag kan være reservert mot filming i sin helhet i TA. Kampene de spiller i, vil da alltid ha status «Ikke tillatt å strømme». Disse vil da ikke bli importert til vårt system, og heller aldri planlegges i tjenesten.
- Spillerreservasjon. En spiller kan reservere seg mot strømming. Systemet vårt vil da oppføre seg noe annerledes. En kamp vil først ha status «Klarert for strømming» og importeres til vårt system, samt planlegges i tjenesten i forkant.
Men, når lagoppstillingen legges inn i TurneringsAdmins “idretten” LIVE app, så vil statusen endres til «Ikke godkjent for strømming» automatisk dersom en reservert spiller er satt opp. Da blir kampen kansellert hos oss og også bli borte fra MyGame. - Trener- eller dommerreservasjon: På samme måte som spillere, kan også dommere og trenere reservere seg for strømming, med samme resultat.
- Reservasjoner er helt anonyme. MyGame har ingen innsikt i reservasjoner, vårt system fanger bare opp statusene fra NFF sine systemer «Klarert for strømming» eller «Ikke klarert for strømming». Systemet vårt lytter til disse kriteriene døgnet rundt.
Merk at spillere, trenere eller dommere som har hemmelig adresse i folkeregisteret automatisk er reserverte hos NIF i MinIdrett. Disse må selv fjerne reservasjon manuelt om de allikevel ønsker å strømmes.
Les mer om reservasjoner hos Norges Idrettsforbund: https://www.idrettsforbundet.no/digital/ta/brukerveiledning/turneringsansvarlig-i-ta/mygame/reservasjon/
Monitorering
Når kamper sendes på MyGame så har vi ansatte som monitorerer sendingene. De kan ta grep ved behov, f.eks å avpublisere en kamp dersom en stygg skade skjer og Live ansvarlig ikke har aktivert nødstopp-knappen, eller gjort det veldig sent.
De kan også ta ned en kamp etter kampslutt dersom live ansvarlig ikke aktiverte pausen / kampslutt i LIVE-appen. Dette kan føre til filming av andre folk enn klubbenes involverte på banen i pausen eller etter kamp.
Uregistrerte endringer
Fordi vårt system kontinuerlig lytter til TA, oppretter – og oppdaterer – kamper basert på dataen der, så er det derfor viktig at dere som klubb tar høyde for dette når kampene skal spilles.
I haller hvor det finnes flere baneflater (f.eks bane A, B, C) så pass alltid på at kampen spilles på samme baneflate den ble berammet til i TA. Hvis dere på allerede vet at lagene ikke skal spille på oppsatt bane, så må bytter av bane må gjøres av dere som klubb i samarbeid med turneringsadministrator.
Hvis endringen må skje veldig tett opp til kampstart, og ikke kan oppdateres i TA i tide, så kontakt vårt monitoreringsteam slik at de kan avpublisere kampen manuelt: +47 48 84 30 32
Sekretariatets rolle ved kampavvikling
Klikk på den linken som passer deg for å nyttig info til sekretariatet under kamp.
Sendeplan og strømmeplattformen vår
MyGame som strømmetjeneste er en del av TV2 Play. https://play.tv2.no/mygame
Vi importerer og schedulerer kamper fortløpende 14 dager før kampdag.
Vi har også en kampoversikt som viser hvilke kamper som er planlagt lenger frem i tid enn dette på vår egen hjemmeside: https://mygame.no/kampoversikt/
Kamerautstyret vårt
Under ser dere en mal for hvordan systemet er koblet opp, men noen ulike tilpasninger på arena kan være gjort grunnet ulik infrastruktur.
Klikk på bildet under for en nærmere titt på kamerautstyret.
Feilsøking
Klubben er ansvarlig for at nettverket er oppe og står, og å bistå i eventuell feilsøking om vi mister kontakt med server / kamera / mikrofon.
– Det har vært et nettverksbrudd, og vi mister da kontakt med kamera
– Noen har dratt ut noen ledninger fra serveren og/eller PoE-switchen
– Det har vært et kort strømbrudd, sikringen har gått eller noen har midlertidig skrudd av hovedstrømmen
– Noen har plugget ut strømtilførsel til mikrofon
I disse tilfellene mister vi ofte kontakt med kamera eller mangler lyd fra hallen.
Da vil vi måtte kontakte klubben for å bistå i å få utstyret oppe og stå igjen.
Det innebærer typisk å:
- Se til at ledningene fortsatt er koblet til, i henhold til tegningen
- Ta strømkabelen til PoE ut av stikkontakt og vente i 20 sekunder, for så å plugge den inn igjen
- Deretter gjøre en restart av server ved å trykke og holde inn power-knappen i noen sekunder til serveren automatisk slår seg av. Så vente i 20 sekunder før man slår den på igjen.
Restartene av PoE og Server pleier å løse nesten alle slike problemer. - Av og til er det problemer med detlokale nettverket.
Da behøver vi bare bistand fra klubb med å kontakte nettverksleverandør (med instrukser fra oss) om å sjekke opp brannmur og nettverksinnstillinger.
Informasjonsplakat om filming
Klubben må alltid passe på at informasjonsplakaten rundt filming alltid henger synlig. Dersom plakaten har blitt fjernet, så må dere varsle oss slik at dere kan få tilsendt en ny.
Support og spørsmål
Husk at dere kan kontakte vår klubbsupport på telefon +47 48 84 30 32. På hverdager dagtid kan dere også kontakte produksjonslederen på [email protected].
Dersom dere har spørsmål om abonnementer og lignende rundt selve strømmetjenesten så kan dere kontakte TV2 Play sin kundesupport her: https://hjelp.tv2.no/hovedkategori/mygame