MyGame skal produsere og vise eliteserien i innebandy

MyGame har skaffet seg rettighetene til den norske eliteserien for kvinner og menn i innebandy MyGame tar over rettighetene fra TV 2, som fortsatt skal vise utvalgte kamper lineært og være med videre i utviklingen av norsk innebandy. TV 2 er en av medeierne i MyGame.
Skrevet av Simen Jørgensen
7. May 2024

MyGame har skaffet seg rettighetene til den norske eliteserien for kvinner og menn i innebandy. Strømmeselskapet skal også vise både kvinnenes og herrenes A-landskamper. MyGame tar over rettighetene fra TV 2, som fortsatt skal vise utvalgte kamper lineært og være med videre i utviklingen av norsk innebandy. TV 2 er en av medeierne i MyGame.

Generalsekretær i Norges Bandyforbund, Tomas Jonsson, er glad for at MyGame skal forvalte elitekampene i innebandy i årene som kommer.

– Vi synes det er veldig stas at det nå satses på idretter som tradisjonelt ikke har fått så mye TV-eksponering. Ny teknologi gjør det mulig å produsere i større skala, og samarbeidet gjør at vi får vist fram seriene våre i et større omfang enn tidligere. Vi er veldig glade for at MyGame vil være med å bidra til større profilering av norsk innebandy, sier Jonsson.

– Vi har god erfaring med å vise breddekamper fra innebandyseriene. Og det er svært gledelig at vi nå også får være med å bygge bandyproduktet gjennom elitesatsingen i Norge og Norden, sier Lars Setsaa, administrerende direktør og ansvarlig redaktør i MyGame Norge.

Norsk topp- og breddeinnebandy består av omlag 300 klubber og mer enn 1700 lag, fordelt på rundt 290 haller i Norge. Det spilles om lag 10 000 kamper i sesongen, og forbundet har om lag 23 500 registrerte medlemmer.

Eliteserien utgjør den øverste innebandyserien for kvinner og menn og er for tiden bygget opp av ordinære serier hvor det avvikles om lag 250 kamper.

– Det skjer store endringer i måten sport produseres på, og med fastmonterte kameraer og intelligent teknologi for kameraføring, er det blitt mye enklere å produsere i stort volum. Det gjør at flere idretter kan få bredere mediedekning, ikke minst på kvinnesiden, som ofte er blitt nedprioritert av rettighetshusene, sier Lars Setsaa, administrerende direktør og ansvarlig redaktør i MyGame Norge.

– Vi gleder oss stort over samarbeidet vi nå får med bandyforbundet, sier han.