Er det kampdag og du har noen spørsmål? Her finner du svar på alt du måtte lure på. Klikk på det som passer best for deg!

Fotball
Innendørs
Fotball

Kommentering i Spiideo

Forberedelser

  1. Brukerkonto: Kommentator må ha en “MyGame-brukerkonto” i Spiideo systemet for tilgang til kampen.
    Dette gjøres bare før din første kamp innenfor en idrett.

    Mangler du tilgang trykk her:
    1. Håndball: https://play.spiideo.com/invite/4563a965-446e-4a96-8765-3c5bd93052bd
    2. Fotball: https://play.spiideo.com/invite/c21126d7-54de-40b6-9f7a-b22439c82693
      Du er ferdig opprettet når du får opp en feilmelding på en grå siden. Bare lukk nettleservinduet.

2. Utstyr:

    1. Amedia og TV 2 har utstyrt sine faste kommentatorer med eget kit med iPad og headset.
      iPad kutter lyden når den skrur av skjermen. “Auto-lock” må derfor deaktiveres:
      https://helpdesk.whosonlocation.com/hc/en-us/articles/215085477-Change-your-iPad-auto-lock-settings
    2. Har du ikke et slikt kit har vi en anbefaling på utstyr her: https://mygame.no/klubb/kommentering/kommentatorutstyr/2-3 dager før kampen får du tilsendt en link på e-post til den aktuelle kampen du skal kommentere.
  1. Mangler du denne ta kontakt på [email protected]

  1. Benytter du iPad? Ta en restart av denne samme dag som kampen.
  2. Korrekt klokke er avgjørende, sjekk om klokken på din enhet går riktig her: https://time.is/
    Noen tips her for å justere klokke om den er feil: https://www.youtube.com/watch?v=LTogQj7yz2A


ON eller OFF Site?

Velg hvor du skal kommentere fra:

 

Fotball
Fotball

Redaksjonelle avvik

Prosedyre for “Stopp filming” ved alvorlige hendelser på arena 

Dette er retningslinjer for forsvarlig og etisk bruk av automatisk sportsproduksjon.

Som FIKS Live ansvarlig på et idrettsarrangement må en følge klare rutiner for hva som kan strømmes og ikke. Ansvarlig redaktør (TV 2) er ikke fysisk til stede under idrettsarrangementet. Det er derfor viktig at FIKS Live ansvarlig forholder seg til gitte retningslinjer og agerer på følgende situasjoner:


A) NÅR SKAL STRØMMING STOPPES

Strømming skal stoppes umiddelbart ved

• Ved alvorlig skade
• Ved voldelig oppførsel
• Ved aggressiv eller respektløs oppførsel, som kan gå utover personens anseelse

Eksempler på dette kan være, men ikke begrenset til: 

  • En spiller, dommer eller publikumer som er fysisk syk i løpet av kampen eller blir liggende urørlig etter et uhell og er synlig i TV-bilder

  • En spiller lider av en synlig eller forstyrrende skade viss situasjon er uegnet for TV-seerne å se

  • En spiller oppfører seg voldelig eller spesielt aggressivt utenfor normalen; rene slåsskamper, angrep utenfor spill, oppførsel som medfører lengre stopp i spillet

  • En spiller som ikke viser respekt for sine med- og/eller motspillere eller dommere og oppfører seg på en måte som i ettertid kan skade anseelsen til denne personen

Eksempel på plakat som vises i sendingen hos TV 2 Play ved bruk av “Stopp filming” 

B) NÅR SKAL EN IKKE STOPPE STRØMMING 

• I normale skadesituasjoner
• Ved naturlige stopp i spillet

NB! Ved stopp i spillet, for eksempel ved skadesituasjoner, skal sportskamera normalt zoome ut til et oversiktsbilde. I noen tilfeller vil dette ikke skje, for eksempel ved mye løping og aktivitet rundt en person som ligger skadd på banen.

C) NÅR KAN STRØMMING GJENNOPTAS 

• Når alvorlig hendelse er over.
• Når det er tydelig at dommeren skal blåse spillet i gang og den skadede personen er utenfor kameras rekkevidde.

D) HVIS “STOPP FILMING” IKKE BLIR BRUKT SOM ANGITT VED ALVORLIGE HENDELSER

Hvis FIKS Live Ansvarlig ikke benytter “stopp filming” i alvorlige situasjoner eller aktiverer det sent, må det varsles til redaktør (TV 2) for en vurdering om opptaket av kampen skal fjernes fra TV 2 Play. FIKS Live ansvarlig vil ikke bli stilt til personlig ansvar i slike tilfeller da redaktøransvaret ligger hos TV 2.

Kontaktpunkt hos TV 2 er sportspublisererne, telefonnummer: 918 85 390

Avpublisering i etterkant

Punkter fra TV 2 på retningslinjer for avpublisering i etterkant samt kontaktinfo

Hvem gjør hva?

Pause sendingen Avpublisering
FIKS LIVE ansvarlig
  • Trykk på “Stopp filming” i FIKS så raskt som mulig.
  • Hvis kampen fortsetter innen 15 minutter kan du gjenoppta filmingen.
  • Etter 15 minutter med “Stopp filming” aktivert vil sendingen automatisk avsluttes.
  • Hvis kampen avsluttes pga hendelsen, må kampen avsluttes i FIKS. Sendingen vil da også stoppe som en følge av det.
  • Kontakt kommentator om du er i tvil
  • FIKS Live ansvarlig tar direkte kontakt med TV 2 for avklaring om avpublisering der kommentator IKKE er tilstede på stadion.
Kommentator
  • Hvis plakat ikke aktiveres av FIKS Live ansvarlig kan kommentator aktivere det samme filteret.
  • Merk at dette IKKE vil trigge en automatisk avslutning av sendingen etter 15 minutter.
  • Hvis kommentator aktiverer plakat må kommentator også deaktivere denne.
  • Kommentator kan IKKE deaktivere en plakat som er aktivert av FIKS Live ansvarlig.
  • Kommentator varsler TV 2 om avvik som krever avpublisering.
Fotball

Flytting av kamper

HENSIKTEN

For at TV 2 med sine leverandører skal være best rustet til å levere i henhold til avtalene er det et behov for å etablere noen rutiner rundt hvordan vi håndterer planlagte endringer, akutte/uforutsette endringer og force major. Viktig med god dialog mellom klubb, forbund, TV 2 & MyGame for å sikre produksjon av alle kamper ved flytting eller endringer. TV 2 med sine leverandører har blant annet avhengigheter til teknisk infrastruktur i automatiske produksjoner som ikke lar seg erstatte eller flytte. Flyttes kampen til annen arena hvor det ikke er automatiske kamera er hovedregel at det ikke vil bli satt opp manuelle produksjoner som erstatter de automatiske produksjonene.

Overordnet ønsker TV 2 og MyGame minimum 14 dagers varsling på endringer som krever bytte av bane, endring av dato og endring av kampstart.

RUTINE
Uansett årsak skal forbundet varsle TV 2 og MyGame så raskt som mulig når de har fått informasjon om endringer som kan påvirke produksjonen.

Endring av tidspunkt grunnet forsinkelser, endring av hall eller banehalvdel grunnet uforutsette hendelser må meldes så snart som mulig i henhold til listen under.

For at endringer samme dag skal bli fanget opp i automatikken er vi avhengig av at man umiddelbart sender e-post til [email protected] når endring oppstår. Kampene er forhåndsinnstilt til å vare maks 155 minutter fra opprinnelig kampstart, dette inkluderer ekstraomganger i sluttspill. Forsinkelser som eventuelt vil overstige dette vinduet må meldes direkte til [email protected] slik at de manuelt kan gå inn å endre slutt tid på utspilling.

VARSLING AV AKUTTE ENDRINGER SAMME DAG SKAL MELDES TIL FØLGENDE

Hvem E-post
MyGame MCR [email protected]
TV 2 [email protected]
ISPA Utspilling [email protected]
VARSLING AV KJENTE ENDRINGER 14 DAGER FØR KAMPSTART
Hvem E-post
Sport-administrasjon [email protected]
ISPA Publisering [email protected]
MyGame [email protected]
Innendørs

Kommentering i Live Arena Studio

Forberedelser

Utstyr:

Amedia og TV 2 har utstyrt sine faste kommentatorer med eget kit med iPad og headset.
iPad kutter lyden når den skrur av skjermen. “Auto-lock” må derfor deaktiveres:
https://helpdesk.whosonlocation.com/hc/en-us/articles/215085477-Change-your-iPad-auto-lock-settings
Har du ikke et slikt kit har vi en anbefaling på utstyr her: https://mygame.no/klubb/kommentering/kommentatorutstyr/

Bruker du en iOS enhet anbefaller vi at appen Live Arena Studio installeres fra App Store: https://apps.apple.com/us/app/live-arena-studio/id1610330777

Nettsiden https://studio.livearenasports.com/ benyttes i stede for app

2-3 dager før kampen får du tilsendt en link på e-post til den aktuelle kampen du skal kommentere.
Mangler du denne ta kontakt på [email protected]

Klubber kan få fast pålogging til sine kamper med eget brukernavn og passord

Ved ankomst på stadion
Koble enheten til internett via WiFi på arena, via din mobiltelefon eller kablet nettverk ved kommentator posisjon. Sett enheten din på strøm, om mulig.
Koble headset og lydkort til maskin eller iPad
Sjekk at mikrofonen din fungerer på denne nettsiden: Online Microphone Test
 
Før kampstart eller ved lydsjekk
Åpne linken du har fått tilsendt i en nettleser – bruk helst Safari eller Chrome.

Hvis du har appen installert vil du bli sendt direkte inn til kampen i appen.
Når kamera endrer status til LIVE til kampstart blir COMMENT knappen aktiv.

Hvis det ikke skjer eller fungerer:
Forsøk å dra skjerm ned for å laste siden på nytt, hvis det ikke hjelper: lukk appen helt og prøv på nytt.
Hvis den spør om tillatelse til mikrofon, tillat dette.

Klarte du å trykke nei? Sjekk guide her: https://gagonfamilymedicine.com/how-to-give-an-app-permission-to-access-your-microphone-on-an-iphone-or-ipad/
Trykk ACTIVATE, når det er gjort endres teksten til READY
Velg lydkilde på høyre siden i nedtrekksmenyen.

Hvis enheten du skal bruke ikke står i listen trykk på AUDIO SOURCES rett over for å sjekke etter nye kilder.
Trykk på START, og så fort teksten under endres til connected er nå direkte på luften

Har du problemer med å koble til eller kommer det ikke lyd på sendingen?
Dette skyldes veldig ofte at nettverket du er på (WiFi) blokkerer trafikk på WSS/UDP protokollen. Da må du benytte ett annet nettverk, som 4G eller 5G fra mobilen.

Etter kamp

  • Stopp sendingen med å trykke på STOP
  • Lukk appen helt
  • Skru av og pakk sammen utstyret ditt
Innendørs
Innendørs

Redaksjonelle avvik

Prosedyre for “Stopp filming” ved alvorlige hendelser på arena 

Dette er retningslinjer for forsvarlig og etisk bruk av automatisk sportsproduksjon.

Som ansvarlig for live-strømming av idrettsarrangement må en følge klare rutiner for hva som kan strømmes og ikke. Ansvarlig redaktør er ikke fysisk til stede under idrettsarrangementet. Det er derfor viktig at sekretariatet forholder seg til gitte retningslinjer og agerer på følgende situasjoner: 


A) NÅR SKAL STRØMMING STOPPES

Strømming skal stoppes umiddelbart ved

• Ved alvorlig skade
• Ved voldelig oppførsel
• Ved aggressiv eller respektløs oppførsel, som kan gå utover personens anseelse

Eksempler på dette kan være, men ikke begrenset til: 

  • En spiller, dommer eller publikumer som er fysisk syk i løpet av kampen eller blir liggende urørlig etter et uhell og er synlig i TV-bilder

  • En spiller lider av en synlig eller forstyrrende skade viss situasjon er uegnet for TV-seerne å se

  • En spiller oppfører seg voldelig eller spesielt aggressivt utenfor normalen; rene slåsskamper, angrep utenfor spill, oppførsel som medfører lengre stopp i spillet

  • En spiller som ikke viser respekt for sine med- og/eller motspillere eller dommere og oppfører seg på en måte som i ettertid kan skade anseelsen til denne personen

Eksempel på plakat som vises i sendingen hos TV 2 Play ved bruk av “Stopp filming” 

B) NÅR SKAL EN IKKE STOPPE STRØMMING 

• I normale skadesituasjoner
• Ved naturlige stopp i spillet

NB! Ved stopp i spillet, for eksempel ved skadesituasjoner, skal sportskamera normalt zoome ut til et oversiktsbilde. I noen tilfeller vil dette ikke skje, for eksempel ved mye løping og aktivitet rundt en person som ligger skadd på banen.

C) NÅR KAN STRØMMING GJENNOPTAS 

• Når alvorlig hendelse er over.
• Når det er tydelig at dommeren skal blåse spillet i gang og den skadede personen er utenfor kameras rekkevidde.

D) HVIS “STOPP FILMING” IKKE BLIR BRUKT SOM ANGITT VED ALVORLIGE HENDELSER

Hvis sekretariatet ikke benytter “stopp filming midlertidig” i alvorlige situasjoner eller aktiverer det sent, må det varsles til redaktør (TV 2, Amedia eller MyGame) for en vurdering om opptaket av kampen skal fjernes. Sekretariatet vil ikke bli stilt til personlig ansvar i slike tilfeller ettersom redaktøransvaret ligger hos TV 2, Amedia eller MyGame

Avpublisering i etterkant

Punkter fra TV 2 på retningslinjer for avpublisering i etterkant samt kontaktinfo

Hvem gjør hva?

Pause sendingen Avpublisering
Sekretariatet
  • Trykk på “Stopp filming midlertidig” i TA så raskt som mulig.
  • Hvis kampen avsluttes pga hendelsen, må kampen avsluttes i TA. Sendingen vil da også stoppe som en følge av det.
  • Kontakt kommentator om du er i tvil.
  • Sekretariatet tar direkte kontakt med TV 2, Amedia eller MyGame for avklaring om avpublisering der kommentator IKKE er tilstede på stadion.
Kommentator
  • Kommentator har ikke mulighet for å gjøre dette.
  • Kommentator varsler TV 2, Amedia eller MyGame om avvik som krever avpublisering.
Innendørs

Tekniske problemer i hall

Oversikt over hallens utstyr og hvordan det er koblet opp. Det finnes tre varianter ut ifra hvilken måte lyd-utstyret er satt opp.
Scenarioer:
  • Server offline (inkludert nettverksinnstillinger)
  • Kamera offline
  • Lydproblemer