
Gratulerer med sportskamera!
Under følger litt praktisk informasjon til dere som klubb, basert på typiske spørsmål vi har fått tidligere. Det er kanskje litt mye informasjon, men den er viktig så vi håper du kan ta deg et par minutter til å gå igjennom den. Kjempefint om du også kan videresende denne linken til øvrige i klubbens ledelse som også vil ha nytte av informasjonen, f.eks arrangementsansvarlige og trenere for de forskjellige lagene også.
Kontaktperson hos klubb
Våre produksjonsledere og vårt monitoreringsteam har ansvaret for å følge opp baner som av ulike årsaker får tekniske problemer med kamera, da ved å forsøke å ringe noen som kan bistå med feilsøking / restarter på arena før kamp.
Dette skjer primært på dagtid og ukedager, men det kan også en sjelden gang oppstå behov for å kontakte noen som kan bistå i hall på kveld og helg. Man behøver ikke teknisk innsikt for å bistå med dette, vi gir god veiledning under feilsøkingen.
Klikk på knappen under og send navn, epost og nummer til riktig kontaktperson(er) som svar på at du lest informasjonen.

Slik planlegges kamper på MyGame
Vårt videoavviklingssystem er 100% integrert med fotballens system for kampplanlegging og administrering, FIKS. Det betyr i praksis at bare kamper som er berammet på baner vi dekker med våre kameraer blir planlagt sendt i tjenesten såfremt vi har lov til å produsere det.
Det er ikke mulig å aktivere kameraet på arena manuelt. Når kameraet er konfigurert, kalibrert og sendeklart så skrur vi på import av kamper fra FIKS. Men merk, det er en del kriterier som må oppfylles før en kamp til slutt blir sendt.
Forbundets opprettelse av turneringer og kamper
Det er NFFs turneringsadministratorer som godkjenner en turnering for strømming eller ikke. Det gjør de ved å sette en egen status på turneringen som «Klarert for strømming». Kampene som tilhører en klarert turnering arver da automatisk denne klareringen også.
Denne klareringen setter de på i henhold til forbundets til enhver tid gjeldende retningslinjer for strømming.
For nasjonale serier gjøres dette sentralt, og for regionale serier så er det regionenes turneringsadministratorer som håndterer dette.
Reservasjoner
Selv om en turnering er klarert for strømming av forbundet, og turneringen er tillatt i henhold til halleiers bestemmelser samt kommunale tillatelser, så kan det fortsatt hende at noen kamper ikke blir sendt.
Det er flere varianter av reservasjonsmuligheter:
- Lagreservasjon: Et lag kan være reservert mot filming i sin helhet i FIKS. Kampene de spiller i, vil da alltid ha status «Ikke tillatt å strømme». Disse vil da ikke bli importert til vårt system, og heller aldri planlegges i tjenesten.
- Spillerreservasjon. En spiller kan reservere seg mot strømming. Systemet vårt vil da oppføre seg noe annerledes. En kamp vil først ha status «Klarert for strømming» og importeres til vårt system, samt planlegges i tjenesten i forkant.
Men, når lagoppstillingen legges inn i FIKS, så vil statusen endres til «Ikke godkjent for strømming» automatisk dersom en reservert spiller er satt opp. Da blir kampen kansellert hos oss og også bli borte fra MyGame.Trener- eller dommerreservasjon: På samme måte som spillere, kan også dommere og trenere reservere seg for strømming, med samme resultat.
- Reservasjoner er helt anonyme. MyGame har ingen innsikt i reservasjoner, vårt system fanger bare opp statusene fra NFF sine systemer «Klarert for strømming» eller «Ikke klarert for strømming». Systemet vårt lytter til disse kriteriene døgnet rundt.
Merk at spillere, trenere eller dommere som har hemmelig adresse i folkeregisteret automatisk er reserverte hos FIKS i MinIdrett. Disse må selv fjerne reservasjon manuelt om de allikevel ønsker å strømmes.
Les mer om reservasjoner hos Norges Idrettsforbund: https://www.idrettsforbundet.no/digital/ta/brukerveiledning/turneringsansvarlig-i-ta/mygame/reservasjon/
Monitorering
Når kamper sendes på MyGame så har vi ansatte som monitorerer sendingene. De kan ta grep ved behov, f.eks å avpublisere en kamp dersom en stygg skade skjer og Live ansvarlig ikke har aktivert nødstopp-knappen, eller gjort det veldig sent.
De kan også ta ned en kamp etter kampslutt dersom live ansvarlig ikke aktiverte pausen / kampslutt i FIKS LIVE-appen. Dette kan føre til filming av andre folk enn klubbenes involverte på banen i pausen eller etter kamp. MyGame sitt fokus er å få vist fotballen som spilles.
Uregistrerte endringer
Fordi vårt system kontinuerlig lytter til FIKS og NFF sine systemer, oppretter – og oppdaterer – kamper basert på dataen der, så er det derfor viktig at dere som klubb tar høyde for dette når kampene skal spilles.
Dette betyr at hvis en kamp blir utsatt, kansellert eller flyttet til en annen bane, er det viktig at dere kontakter kretsen deres og får registrert kampens endringer i turneringen deres. Hvis dette skjer for tett innpå kampstart (på kampdag), så vil ikke endringen deres registreres og kampen kan avpubliseres dersom det er større endringer.
Hvis kampen blir utsatt, f.eks. En halvtime er det mulig å ringe vårt monitoreringsteam slik at de kan ta grep manuelt på: +47 48 84 30 32. Merk dere at dette er på de minste forandringene, og kampoppsettet til MyGame avhenger av informasjon hentet fra FIKS. Hvis vi blir varslet om kampendringen kan hvertfall kampen fjernes for seere som forventer å få sett kampen.
Live ansvarlig sin rolle ved kampavvikling
Når en kamp spilles så har Live ansvarlig en viktig rolle i forbindelse med strømming fordi vårt system er knyttet til FIKS live også under kampavviklingen.
Grafikken vår styres av det live ansvarlig gjør under kamp. For eksempel klokke, stillingen, målscorere, personvernplakatene (før kampstart, pause og kampslutt) og lignende er alt hentet fra det som gjøres i LIVE-appen.
Det viktigste er at live-ansvarlig trykker på nødstopp-knappen «Stopp filming midlertidig» om det skjer alvorlige skader eller andre uheldige hendelser under kamp. De får en påminnelse om dette før kampstart i appen.
Sendeplan og strømmeplattformen vår
MyGame som strømmetjeneste er en del av TV2 Play. https://play.tv2.no/mygame
Vi importerer og schedulerer kamper fortløpende 14 dager før kampdag.
Vi har også en kampoversikt som viser hvilke kamper som er planlagt lenger frem i tid enn dette på vår egen hjemmeside: https://mygame.no/kampoversikt/
Kamerautstyret vårt
Under ser dere en mal for hvordan systemet er koblet opp, men noen ulike tilpasninger på arena kan være gjort grunnet ulik infrastruktur.
Feilsøking
Klubben er ansvarlig for at kameraet har tilgang til nettverk og strøm. Kameraet skal ha tilgang til dette hele tiden. Dette er igjen for å forsikre oss om at kameraet kommer til å fungere som det skal på kampdag.
Det er også essensielt at én eller flere kontaktpersoner har mulighet til å hjelpe med feilsøking på arena om vi mister kontakt med server / kamera / mikrofon. Hvis vi med deres hjelp finner ut at det er noe feil med kameraets systemer, sikrer MyGame at det kommer service til dere for å fikse det.
Antall feil som kan skje er mange, men flere kan identifiseres på en enkel måte. Nedenfor går jeg gjennom typiske feil.
Typiske feil knyttet til kamera som kan oppstå:
- Utstyr til kameraets systemer er fysisk ødelagt:
- Kabler
- Radiolink
- Switch
- PoE
- Kamera
- Nettverksrelaterte problemer
- Ødelagt nettverks router
- Lav internett hastighet
- Strøm til kameraet
- Ingen strøm til kameraet på grunn av kabel
- Sikringen har gåttIngen strøm ved kameraets mast
Heldigvis er problemet knyttet til kameraet sitt online status ofte lett å løse. Noe så trivielt som at kamera har mistet strøm eller nettverk i noen minutter kan forstyrre med flyten til kameraet. Da er det ofte en restart som trengs, noe som innebærer å plugge ut og inn ledninger knyttet til routeren ved kameraets PoE (Power over Ethernet).
Informasjonsplakat om filming
Klubben må alltid passe på at informasjonsplakaten rundt filming alltid henger synlig. Dersom plakaten har blitt fjernet, så må dere varsle oss slik at dere kan få tilsendt en ny.
Plakaten er der for å vise publikum og spillere at kampene blir filmet. Dette er med på å påminne offentligheten om at det er fritt mulig å reservere seg mot filming.
Testing
MyGame har flere rutiner på plass for å tidlig avdekke problemer med utstyret. Det gjøres automatiserte tester et par ganger i uken som starter kamera veldig tidlig på døgnet (mellom 05-07) og gjør 3-minutters testsendinger – disse slettes automatisk etter 48 timer. Det kan også være behov for å gjøre manuelle tester av og til i forbindelse med feilsøking på dagtid. Hvis MyGame avdekker noe galt med kameraet deres vil vi kontakte dere for å få det fikset.
Klubbene oppfordres til å melde ifra til MyGame på klubbsupport@mygame.no hvis det planlegges noe som kan påvirke kameraets status.
Analyse
I samarbeid med Spiideo får klubber og lag som har installert kamera på banen deres også mulighet til å få kjøpt analyseprogrammet til Spiideo. Dette kan brukes til både treninger og kampene som spilles der.
Support og spørsmål
Husk at dere kan kontakte vår klubbsupport på telefon +47 48 84 30 32 eller på e-post klubbsupport@mygame.no på kveld og helg.
På dagtid i hverdager vil produksjonslederen være tilgjengelig på klubbsupport mailen.
Dersom dere har spørsmål om abonnementer og lignende rundt selve strømmetjenesten så kan dere kontakte TV2 Play sin kundesupport her: https://hjelp.tv2.no/hovedkategori/mygame