Forberedelser
- 🎧 Utstyr:
- Amedia og TV 2 har utstyrt sine faste kommentatorer med eget kit med iPad og headset.
iPad kutter lyden når den skrur av skjermen. “Auto-lock” må derfor deaktiveres:
https://helpdesk.whosonlocation.com/hc/en-us/articles/215085477-Change-your-iPad-auto-lock-settings - Har du ikke et slikt kit har vi en anbefaling på utstyr her: https://mygame.no/klubb/kommentering/kommentatorutstyr/
- 📲 Bruker du en iOS enhet anbefaller vi at appen Live Arena Studio installeres fra App Store: https://apps.apple.com/us/app/live-arena-studio/id1610330777
- 💻 Nettsiden https://studio.livearenasports.com/ benyttes i stede for app
- Amedia og TV 2 har utstyrt sine faste kommentatorer med eget kit med iPad og headset.
- 🔗 2-3 dager før kampen får du tilsendt en link på e-post til den aktuelle kampen du skal kommentere.
Mangler du denne ta kontakt på gameday@mygame.no- 🔑 Klubber kan få fast pålogging til sine kamper med eget brukernavn og passord.
Ved ankomst på stadion
- Koble enheten til internett via WiFi på arena, via din mobiltelefon eller kablet nettverk ved kommentator posisjon. Sett enheten din på strøm, om mulig.
- Koble headset og lydkort til maskin eller iPad
- Sjekk at mikrofonen din fungerer på denne nettsiden: Online Microphone Test
Før kampstart eller ved lydsjekk
- Åpne linken du har fått tilsendt i en nettleser – bruk helst Safari eller Chrome.
- Hvis du har appen installert vil du bli sendt direkte inn til kampen i appen.
- Når kamera endrer status til LIVE til kampstart blir COMMENT knappen aktiv.
- Hvis det ikke skjer eller fungerer:
Forsøk å dra skjerm ned for å laste siden på nytt, hvis det ikke hjelper: lukk appen helt og prøv på nytt.
- Hvis det ikke skjer eller fungerer:
- Hvis den spør om tillatelse til mikrofon, tillat dette.
- Klarte du å trykke nei? Sjekk guide her: https://gagonfamilymedicine.com/how-to-give-an-app-permission-to-access-your-microphone-on-an-iphone-or-ipad/
- Trykk ACTIVATE, når det er gjort endres teksten til READY
- Velg lydkilde på høyre siden i nedtrekksmenyen.
- Hvis enheten du skal bruke ikke står i listen trykk på AUDIO SOURCES rett over for å sjekke etter nye kilder.
- Trykk på START, og så fort teksten under endres til connected er nå direkte på luften.
Har du problemer med å koble til eller kommer det ikke lyd på sendingen?
Dette skyldes veldig ofte at nettverket du er på (WiFi) blokkerer trafikk på WSS/UDP protokollen. Da må du benytte ett annet nettverk, som 4G eller 5G fra mobilen.
Etter kamp
- Stopp sendingen med å trykke på STOP
- Lukk appen helt
- Skru av og pakk sammen utstyret ditt